Hibák, amiket ne kövessünk el!

Folytassuk az aranyszabályokkal foglalkozó bejegyzések sorát. Ebben az írásban a tananyagokban leggyakrabban előforduló hibákat veszem sorra. Csak ismételni tudom magam, a tanulási élmény rovására megy, ha átgondolatlan, hibás a tananyagunk. Az e-learning anyagokat alapvetően önálló tanulásra használjuk a  (létezik úgynevezett blended learning is, ahol ez kiegészül klasszikus tantermi oktatással is, de ez hazánkban kevésbé elterjedt). Tanár hiányában a motiválás, érdeklődés fenntartás a tananyagra hárul. Ha ezeket a feladatokat a kurzus nem tölti be, akkor untatja a tanulót, csak egy újabb “nemszeretem” kötelezettség nyomogatni a Tovább gombot, és várni, hogy mikor fogynak már el az oldalak, hogy után visszamehessünk dolgozni. Ismerős? A továbbiakban felsorolt szabályok betartása önmagában nem garancia a jó tananyagra, de elengedhetetlen, stabil alapot nyújtanak a tovább építkezéshez.

unatkozik

  1. Unalmas – sok esetben az e-learning arról szól, hogy az ügyfél unalmas, száraz írásos anyagait (pdf, word) oldalakra bontják és a témához passzoló képekkel tűzdelik tele, mindenféle megértést segítő eszközt (feladatok, szituációk,példák) nélkülözve. Már az előző bejegyzésben is kitértem rá, hogy ez egy káros gyakorlat. A monitort nem hosszú szövegek olvasására találták ki. A tanuló ilyen esetekben sokkal jobban járna, ha írásos anyagot kinyomtatott formában kapná meg. Tipp: Csak a kulcsinformációkat tegyük az oldalra, és mindent állítsunk a megértés szolgálatába. Használjuk példákat, szituációs feladatokat, esettanulmányokat. Ha a tanuló azt érzi, hogy használható tudást szerez, akkor végig motivált marad.
  2. Figyelemelterelő – már az előző bejegyzésben is volt róla szó, kerüljük a villogó, mozgó elemeket, amiknek csak az a céljuk, hogy “felpezsdítsék a tanulást”. Senki nem szeretne egy fényreklámból tanulni. Evolúciós okai vannak, hogy figyelünk a perifériánkon mozgó tárgyakra, ha nem lenne így, minden kósza vadállat könnyedén megette volna őseinket. Tipp: Az animációk ne végtelenítve játszódjanak le, de biztosítsuk az újranézés lehetőségét. Ha a figyelmet akarjuk egy elemre vonni, akkor használjunk élénk, figyelemfelhívó színeket.
  3. Bonyolult szakszöveg – figyeljünk arra, hogy minél bonyolultabb önmagában a szöveg, annál több magyarázatot igényel. Ezt persze befolyásolja a tanulók előismereti szintje. Ha kutató biológusoknak készítünk tananyagot, ne kezdjük el hosszasan a sejtosztódást magyarázni. Tipp: Kerüljük a semmitmondó vállalati szakzsargont is.
  4. Helyesírási hibák – sokat levon a tananyagunk értékéből, ha hemzseg a helyesírási hibáktól. Mindig nézzük át ilyen szemmel is az anyagot, ha szükséges bízzunk meg lektort. Tipp: Figyeljünk az egységességre is.
  5. Lassú betöltés – fontos, hogy úgy optimalizáljuk a tananyagunk, hogy a felhasználó gépén gond nélkül fusson. Csak abban az esetben használjunk nagy gépigényű dolgokat (HD videók, 3D szimulációk), ha tudjunk, hogy a futtatásuk nem fog senkinek gondot okozni. Tipp: Alaposan tájékozódjunk a tervezés szakaszában a technikai megkötésekről. Ne akkor derüljön ki, hogy még hangkártya sincs az ügyfél régi gépeibe, amikor már elkészítettük a videós anyagunkat.
  6. Nehéz kezelhetőség – olyan tananyagokat fejlesszünk, amiket egyszerű kezelni. A felhasználók számítógépes készségei nagyon különbözőek, ne várjunk el mindenkitől, hogy magabiztos számítógép és internet használó legyen. A felület legyen átlátható, a funkciók könnyen előhívhatóak. Tipp: A tananyag eleji segédlet ne szöveges formában legyen, mert úgysem olvassák el, inkább egy gyors, pár lépéses begyakorlása a legfontosabb funkcióknak.
  7. Öncélúság – semmi nem lesz izgalmas, vagy könnyen tanulható csak azért, mert figyelemfelkeltő vagy játékos formába csomagoljuk. Attól, hogy a dohányzás káros hatásait egy kvíz-show díszlet grafikájával tálalom még nem lesz a tanulóm sem motiváltabb, sem megérteni nem fogja jobban a témát. Téves az elképzelés, miszerint a játékos forma jobb. Ha öncélú, akkor csak a figyelmi egységeket vonja el a témától. Tipp: Használjunk szituációs, szimulációs feladatokat több lehetséges, de életszerű kimenettel a legnagyobb bevonódás érdekében.

Leave a Reply