Az ADDIE napjaink legelterjedtebb oktatásmódszertani modellje. Iránymutatásit betartva növelhetjük a projektek hatékonyságát. Az elnevezés egy betűszó, ami az angol Analyze (Elemzés), Design (Tervezés), Development (Kivitelezés), Implement (Megvalósítás) és Evaluate (Értékelés) tagokból áll. Ahogy a szavakból is látszik, a modell a tananyag készítése és alkalmazása összes szakaszát felöleli. E-learning tananyagkészítőként a leggyakrabban az első három és utolsó állomással találkozunk, de nem ritka, hogy a negyedikben, a megvalósításban is részt veszünk. A továbbiakban az egyes szakaszokat fogom részletesebben bemutatni.
Analyze – Elemezés
- Tanulási célok, igények feltárása (mi a kurzus célja? miért e-learning formában kerül megvalósításra? mik az üzleti célok?…)
- Tanulási környezet elemzése (munkahelyen vagy otthon fognak tanulni, szervezett formában vagy egyénileg? milyen a technikai kiszolgáltság?…)
- Célcsoport meghatározása (nemi összetétel, életkor, érdeklődés, motiváció, meglévő ismeretek…)
- Kimeneti és bemeneti szűrés (lesz-e a kurzusnak előfeltétele? lesz-e vizsga belőle?…)
- Projektterv elkészítése (mérföldkövek, felelősök)
Design – Tervezés
- Megvalósítási forma kiválasztása (tananyag, játék, prezentáció, szimuláció)
- Design elemek kialakítása, arculat (színek, betűtípus, ikonok)
- Módszertani eszközök kiválasztása (feladat típusok, hangvétel)
- Struktúra, időtartam
- Forgatókönyvek írása
Development – Kivitelezés
- Prototípus elkészítése
- Kivitelezés
- Média elemek beszerzése,elkészítése (képek, videók, hangok)
- Tesztelés
- Pilot kurzus
Implement – Megvalósítás
- Oktatás megszervezése, lebonyolítása
Evaluate – Értékelés
ez a lépés folyamatosan jelen van minden szakaszban
- Hatékonyság vizsgálatok
- Értékelés
- Tanulói teljesítmény mérése
Olvasnivaló:
ADDIE Model Explained
The ADDIE Model
Wikipedia
ADDIE model
Definition: ADDIE Instructional Design Process