Milyen a jó tananyag design?

Nem csak az e-learning tananyag tartalmát kell aprólékosan megtervezni, hanem a vizuális megjelenését is. Mi tartozik ide? Az instrukciós elemek (feladat leírás, fontos részeket kiemelése stb.), a tananyag oldalak (szövegek, képek, margók, betűtípus stb.), a navigáció és egyéb tananyag funkciók vizuális kialakítása.

Egy átgondolatlan koncepció romokba döntheti az egész tanulási élményt. Ne feledjük az aranyszabályt, mindennek legyen funkciója, felesleges dolgokkal ne terheljük a tanuló munkamemóriáját, ne vonjuk el a figyelmét a fontos részekről. Például sok e-learning szakember követi el azt a hibát, hogy a vizuális elemeknek (képek, animációk) csak dekorációs funkciója van (pl. a bicikli fékről szóló szöveg mellett bicikliző ember képe). Ez a gyakorlat káros, hisz lényegtelen vizuális információkkal terhelik a tanulót.

bicikli


A továbbiakban összefoglaltam az e-learning design főbb szabályait:

  1. Törekedjünk az egyszerűségre, átláthatóságra – az oldalaink legyenek szellősek, ne féljünk üresen hagyni részeket.
  2. Maximum 3 színt használjunk és azok árnyalatait – ezek a színek illeszkedjenek a megrendelő grafikai arculatához. A kevesebb ebben az esetben mindenképpen több. Érdemes utána néznünk a színek jelentéstartalmának is.
  3. Ne rakjunk sok szöveget egy oldalra – nincs annál kiábrándítóbb, mint amikor a Háború és béke 3 kötetét próbáljuk egy oldalra sűríteni. Nem lehet belőle tanulni, hisz a monitor nem hosszú szövegek olvasására van kitalálva, és az e-learningnek se az a funkciója, hogy képekkel tűzdelt folyó szöveg legyen, magyarázatok, megértést segítő elemek nélkül.
  4. Ne gyártsunk villogó Las Vegas-i fényreklámokat – sokan azt hiszik, hogy minél színesebb, mozgalmasabb egy tananyag, annál színvonalasabb. Ez nagyon távol áll a valóságtól. Minden káros, ami nem járul hozzá a megértéshez, és elvonja a tanuló figyelmét. Felejtsük el az öncélú dolgokat.
  5. Jó minőségű grafikákat, képeket használjunk.
  6. A grafikai elemek stílusban illeszkedjenek egymáshoz – ne keverjük a rajzolt ábrákat a fényképekkel.
  7. Válasszunk könnyen olvasható betűkészletet – az Arial még mindig sok helyen tartja a vezető pozícióját, ha betűtípus választásról van szó, pedig nem a monitoron olvasott szövegekhez találták ki, hanem a nyomtatott anyagokhoz. E-learning anyagokhoz ideális lehet a Verdana, Calibri vagy Georgia.
  8. Vezessük a tanuló szemét – ne csak minden koncepció nélkül egymásra dobált képekből és szövegekből álljon az oldal, legyen benne rendszer, csoportosítás és sorrendiség.
  9. Ne használjunk széles szövegdobozokat – fárasztja a szemet, a keskeny hasábos szöveget sokkal egyszerűbb olvasni.
  10. Ne használjunk hosszú listákat.

Olvasnivaló:

Leave a Reply