Az e-tutor legyen veled!

Emlékszünk még Gem Gézára, a Microsoft Office segítőkész, de idegesítő gémkapocsára? Valószínű sokunknak ő jelentette az első találkozást az e-tutorokkal (az angolszász szakirodalom a pedagogical agent kifejezést használja, amit láttam már magyarul pedagógiai ügynöknek fordítva). Külföldön már szinte nincs is e-learning tananyag nélkülük, és tapasztalatom szerint a hazai módszertani eszköztárban is egyre nagyobb szerepet kapnak.
clippy

Miért érdemes e-tutorokat használni a kurzusokban?

  • A párbeszédes, köznapi szóhasználatú tananyagokból sokkal jobban tudunk tanulni, mint a száraz, előadás hangvételűekből. Az agyunk így van kialakítva,  egy baráti beszélgetésre sokkal jobban figyelünk, mint egy unalmas előadásra.
  • Érzelmeket váltanak ki, személyesebbé teszik a tanulást, így nagyobb a bevonódás, ezáltal nő a megjegyzett tartalom.
  • Érzelmeket tudnak közvetíteni, amit “átragaszthatnak” a tanulóra. Egy nagy odafigyelést igénylő feladatnál például az izgatottságukkal növelhetik a koncentrációt.
  • A témákat új megvilágításba helyezhetik a kommentárjaikkal. Több e-tutor alkalmazásával lehetőség van egy témát sok szempontból megvizsgálni. Például, ha a tanuló, mint döntési helyzetben lévő elnök jelenik meg, a tutorok pedig, mint tanácsadók, akik egy-egy szakterület véleményét, érdekeit képviselik.
  • Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik, hogy lehetőség van történeteket, élethelyzeteket szimulálni a szereplőkkel. Az emberi agy történetekben gondolkozik, így a történetbe csomagolt ismeretanyag sokkal jobban rögzül.

e-tutor

Mire ügyeljünk?

  • Nem fontos embernek lennie a tutornak, de a megnyilvánulásai, gesztusai, hangja legyen emberi.
  • Mindig a célcsoportnak megfelelő tutort válasszunk. Időseknek szóló anyagba ne alkalmazzunk huligán kinézetű segítőket, őket tartogassuk a punk rock történetét bemutató kurzusunkra.
  • Legyen a tutor a téma szakértője, keltse ezt a benyomást, hisz csak így tud hiteles lenni. Orvosi témákban például válasszunk őszes halántékú professzort, és ne rövid szoknyás orvostanhallgatót.
  • Ne legyen semmitmondó, helykitöltő. Ha csak a feladatleírások szövegét és a visszajelzéseket akarjuk a tutor “szájába adni”, akkor inkább egyáltalán ne alkalmazzuk ezt a módszertani megoldást, senki nem szeretné, ha egy mosolygó emberi robot zavarná minden oldalon a tanulásban.
  • Legyen a tutorunk udvarias, kedves személyiség, de semmiképpen se próbáljunk vicceskedő showmant varázsolni belőle, mert kevés kínosabb dolog van az erőltetett viccelődésnél.

Leave a Reply